Při zařízení pracovny, kanceláře nebo pracovního koutu je třeba myslet nejen na správné uspořádání, kvalitní nábytek, ale i další věci jako je akustika nebo vhodné osvětlení. Protože zde trávíme někdy i více než třetinu dne, je důležité, aby daný prostor poskytoval pohodlí a zároveň podmínky pro produktivní výkon. Jak si zařídit ideální pracovní prostředí?
1. Výběr pracovního stolu
Přestože někteří z nás občas rádi pracují například z pohodlné sedačky se stojanem na notebook nebo skládacím psacím stolkem, většina dává přednost pracovnímu stolu. Výběr pracovních stolů je velmi široký a záleží především na vašich preferencích a hlavním účelu používání.
Základní typy pracovního stolu
Stůl s klasickou pracovní deskou
- Jeho výhodou je všestrannost. Je vhodný pro práci s notebookem, studium a další činnosti.
- Čím je pracovní deska větší, tím samozřejmě lépe. Opět záleží na vašich potřebách a prostorových možnostech.
- Pracovní deska by však měla mít minimálně 120 × 60 cm.
PC psací stůl
- Má obvykle praktickou výsuvnou polici na klávesnici a police na PC a tiskárnu.
- Pracovní deska se může skládat z více úrovní, typická je nástavba pro LCD monitor.
Polohovací psací stůl
Tento typ pracovního stolu se dá výškově nastavit, takže je skvělou volbou pro uživatele, kteří občas preferují práci ve stoje. Jedničku na trhu v této kategorii představují elektricky výškově nastavitelné stoly.
Některé psací stoly disponují také možností nastavení sklonu pracovní desky. Pro zajímavost z pohledu ergonomie: při psaní se doporučuje náklon pracovní desky 8–12°, při čtení je ideální úhel 5–20°.

Zdroj obrázku: earch.cz
2. Jaká pracovní židle je nejlepší?
Každá kvalitní kancelářská židle by měla být mít konstrukci s pěti nohami zakončenými kolečky. Podle typu podlahy se volí typ koleček: pro tvrdé podlahy, pro měkké podlahy a univerzální kolečka. Ideální pracovní židle by měla disponovat područkami, bederní podporou a hlavovou opěrkou, a to vše výškově nastavitelné. Hlavová opěrka může mít i nastavení úhlu náklonu. Zádový opěrák je ideálně čalouněný samonosnou síťovinou. Samozřejmostí by měl být tichý chod a snadná manipulace se židlí.
3. Jak uspořádat úložné prostory?
Při plánování pracovního prostředí myslete na to, abyste měli vše potřebné po ruce. Co se týká pracovního stolu, vybrat můžete typ se zásuvkami nebo zvolit mobilní kancelářský kontejner. Další úložný prostor získáte umístěním regálu nebo poliček nad stolem.
Pokud máte kreativní práci, možná využijete nástěnku nebo tabuli. Můžete zapisovat své myšlenky nebo připnout důležité dokumenty a mít je tak stále na očích. Kancelářské doplňky jako šanony, podložky na stůl, stojany a různé krabice vám rovněž pomohou všechno dokonale zorganizovat. A schovat a uspořádat kabely lze pomocí speciálních organizérů, úchytů nebo spon.
4. Barevné ladění a design kanceláře
Obecně se nedoporučuje volit příliš tmavé a křiklavé barvy. Vhodné jsou teplé tóny barev v kombinaci s bílou nebo například odstíny krémové, béžové apod. Rozhodující ale je, jaké barvy vy vnímáte jako příjemné. Interiér oživí také nejrůznější tapety nebo samolepky na zeď. Příjemnou atmosféru vytvoří také oblíbená fotka nebo obraz na zdi.
5. Jaké světlo do kanceláře a pracovního koutu
Dostatek venkovního světla je nejlepší volbou, proto pokud je to možné, umístěte pracovní stůl poblíž okna. Zároveň by vám sluníčko nemělo svítit do očí a ani se odrážet na monitoru. Při výběru umělého osvětlení zohledněte intenzitu a odstín světla. Obecně platí, že pro práci v kanceláři jsou nejlepší studené barvy s teplotou od 5000 K do 6500 K. Takové světlo podporuje soustředění a produktivitu.
6. Jak zařídit akustické pohodlí při práci
Ať upřednostňujete při práci ticho, nebo zvukový podtext, rušivé vnější zvuky je třeba eliminovat. Kromě kvalitně provedených zdí, interiérových oken a dveří, zlepšují akustiku místnosti také akustické panely na zeď. Další možnosti odhlučnění nabízejí akustické panely pro psací stoly nebo akustické zástěny.

Zdroj obrázku: earch.cz